wtorek, 11 kwietnia 2017

CIASTO DO WSZYSTKIEGO

Kilkanaście lat temu był portal pod tytułem "Czterdziestolatki". próbowałam go odszukać ale się nie zgłasza. Właśnie z tej strony pochodzi mój przepis na ciasto do wszystkiego.Wykorzystuję go głównie do pasztecików z różnym nadzieniem - mięsnym, grzybowym, z kiszonej kapusty albo mieszanki tych składników.
Taką mieszankę przygotowałam tym razem: cebula, czosnek,  gotowane mięso (wołowina  z rosołu ), kiszona kapusta i pieczarki.
Cebulę i grzyby plus  ząbek czosnku podsmażyłam na maśle. Dodałam do zmielonego mięsa i posiekanej ugotowanej kapusty kiszonej, doprawiłam do smaku solą, pieprzem i majerankiem. Farsz gotowy.

CIASTO DO WSZYSTKIEGO

- pojemniczek śmietany (mały)
- 20 g drożdży
- 250 g masła lub margaryny
- 1/2 kg mąki

Drożdże rozmieszać  ze śmietaną i dodać do mąki z posiekanym masłem. Zagnieść miękkie ciasto, odstawić na około pół godziny do wyrośnięcia.

Robiąc paszteciki podzieliłam tak przygotowane ciasto na dwie części. Każdą rozwałkowałam na pasek szerokości około 20 cm,
położyłam farsz i zawinęłam ,tworząc nafaszerowany wałek.
Pokroiłam  po skosie, posmarowałam roztrzepanym jajkiem, piekłam w 180 stopniach około 50 minut


Takie ciasto można wykorzystać również do wypieków słodkich. Wtedy do podstawowego ciasto dodajemy aromaty- wanilię, cynamon itp.
Pieczemy np rogaliki albo makowiec.
Jako wytrawne, po dodaniu przypraw, ziół, może być użyte do tarty  lub jako ciasto wierzchnie do zapiekanek.


1 komentarz: